lördag 29 november 2008

Julgardinerna är på plats

Nu sitter de juliga köksgardinerna på plats också. De sydde jag för ett par år sedan, jag tycker att modellen är gullig, med långa band som hänger ner. Dessutom är den väldigt enkel att sy! Min svägerska vill ha beskrivning, här kommer den. Jag hjälper dig gärna, Å!

Jag gjorde såhär:
1. Mät ut fönstrets bredd och höjd.
2. Fålla tyget så att det blir en aning bredare än fönsterfodret, så att gardinen täcker fodret. Eller om gardinen ska hänga i fönstret, fålla så att den bli någon centimeter smalare, så att den får plats.
3. Längden är inte lika viktig, den ska ju rullas upp, men gör den lika lång som fönstrets höjd och lägg på ca 10 cm, för kanalerna upptill och nertill.
4. Sy en kanal för rundstav längst ner.
5. Sy en kanal för platt stav, ca 2 cm bred, upptill.
6. Klipp till remsor, vik in kanterna och sy band till upphängning. Eller skruva i metallringar upptill i plattstaven, genom gardintyget.

7. Klipp till remsor och sy på samma sätt band till uppknytningen. Sy fast banden och sen är gardinen klar!

Visst är den vackert med de gröna gräsmattorna utanför... Eller inte.

Jag fortsätter med en till bild på ljusslingan, som jag inte fick till igår.





Stjärnan fick jag sätta upp när slingan var på plats.
Nu ska jag bara jaga rätt på nya adventsljusstakar till köket och matrummet, det är fönstren som vätter mot framsidan, så där är det snyggast att ha likadana ljusstakar. Jag vill ha vita trähjärtan med fyra ljus. Inte så lätt att hitta faktiskt. Någon som har sett sådana?
Annars får det bli någon annan vit variant.
Kram/ Anna

2 kommentarer:

Karin W. sa...

Gulliga gardiner! Absolut!
Jag har för mig att konstsmide.se (Gnosjö) har elljusstakar med 4 ljus och hjärtan - men inte vita utan röda.

Anonym sa...

Oj vad svårt det verkar ;), du får gärna hjälpa mig.
Jättefina gradiner, riktigt juliga,