lördag 15 augusti 2009

Har du sett herr Kantarell



Jag hade tänkt ta bloggpaus i helgen eftersom vi är i Trosa. Men nu bara MÅSTE jag göra ett litet snabbt inlägg (snabbt, för vi spelar Canasta).


Efter middagen tog jag, M och tjejerna en liten prommis i skogen, för att kolla om vi hittade några kantareller. Svärföräldrarnas hus ligger i ett skogsbryn. Efter 30 meter hittade vi första lilla kolonin! Sen gick vi en liten sväng genom skogen och hittade inget mer. Trist...
Men, så när vi kom tillbaka till tomten hittade vi en liten koloni till och en till och en till! Allt inom en radie av 30 meter från huset! AAAAH, man blir ju så himla glad!
Ikväll blir det svampmacka! MUMS!

Det gäller att ha ögonen med sig i svampskogen... :)

Kram Anna

10 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Ljuvliga bilder! Står knappt ut att vänta tills imorgon innan jag kan ge mig ut i skogen på jakt efter underbare herr kantarell. Hälsningar Mimmi

Anci sa...

Hej !
Nej, jag har inte sett Herr Kantarell, mer än i affären förstås.
Men jag har inte letat heller.
Vad kul att ni hittade så mycket och så nära :)

Kram

Ölandsvindar sa...

Jaha ja! Suck! Våra gamla kantarellskogar innan det kom en massa stockholmare och byggde hus där.Här är det inte så gott om gula men vänta bara till trattisarna börjar titta upp. Då har vi skogen full av dem.
Kram
Moster

Tidsmästarinnan sa...

...upp i enebacken...
:-)
Jag har sett exakt tre stycken i år, men nu ska jag baske mig ut igen!
Älskar denna lilla delikatess!
Kram kram
Susanne

Jessica sa...

Hej, men vad härligt att hitta dessa finingar precis utanför dörren! Smaskigt!
Såg att ni hade en härlig dag i Bålsta, vilka ursnygga blomlådor de hade, med handtag på sidan - vill ha!!!
Tack för utflyktstipsen, lästa om Parsley förrut på din blogg.

Ha det gott,
kram
Jessica

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh vilken lycka att hitta kantareller!!! Vi fann några häromdagen med, jag är inte van svampplockare men va kul det är, jämfört med bär: )

Är du i Trosa!? Där var jag i förrgår! Underbart ställe!

Tack för fina tips norr om stan, dem ska jag spara! Mari.

Signe 1 sa...

Men hur mumsigt är det inte med dessa gulingar, skogens guld! Hoppas ni fick njuta riktigt ordentligt av dem:-) kram Sofia

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Kantareller är ju sååå mumsigt..ska ätas i kväll till våår fläkfilegryta!!!Med hemmagjord vinbärsgelé!

kramelikram Millan♥

Hemmalycka sa...

Låt bli våra kantareller!!!! Vi hade sparat dem till ett speciellt tillfälle!! Skurk!

Mr D

Engelska Villan sa...

Då får du väl besöka Trossen då, Mr D... ;)