fredag 21 augusti 2009

Bullfest!



Hallå!

Trevligt med fredag va? Här har det firats med bullbak! Jag tänkte dela med mig av receptet, för de här bullarna är så J------LA smaskiga!! :) Jag har fått receptet av min mamma och enligt det heter bullarna Rimbobullar.
När jag började baka var det ljust ute, men degen ska jäsa 2-3 timmar, så innan det var klart var det mörkt :)




Rimbobullar 32 stycken
50 gram jäst
2 dl kall mjölk
2 msk socker
1 ägg
150 gram kallt smör
ca 7 dl mjöl
Fyllning:
100 gram smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Gör såhär:
Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölk och socker.
Vispa ägget lite och häll i, spara en del till pensling.
Tillsätt smöret och mjölet och kör med matberedare/elvisp med degkrokar till en slät deg.
Baka ut direkt utan jäsning.
Dela degen i två.
Kavla ut varje del till en tunn platta och skär ut 16 fyrkanter.
Lägg en klick av fyllningen i mitten av varje fyrkant och vik ihop hörnen.
Lägg i formar med vikta sidan uppåt.
Jäs bullarna i drygt 2 timmar.
Pensla med ägg och grädda i 225 grader ca 7 minuter

Vi har precis provsmakat mmmmmmmm... :)
Kram och trevlig helg till er!
Anna

8 kommentarer:

In my house sa...

Ååååå, guuuud så gott.... varför blev man inte bjuden???? =)=)=) klart att du kan ha färgade spadar, bara slit fram dom du.... du är så snälle,,, blir så glad =)


STOR VARM KVÄLLS KRAM j

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Bullfrst..muuums...jag koooommeeer...älskat ju nybakta bullar!!!!

kram Millan ♥

Lycka är ~ Onnea on sa...

Jo jag minns rimbobullarna. Min syster bakade dem ofta då vi bodde hemma. Jätte goda!!
~Marita~

Anci sa...

God morgon !
Vad gott det låter ! Jag är ingen bullmamma :), men jag får väl göra ett undantag och baka lite. Tack för receptet !

Kram
Anci

Jenny sa...

Godmorgon Anna!
Rimbobullarna ser supersmarriga ut!
Sätter du på lite kaffe så kommer jag över;)

Ha en fin lördag,

Kram Jenny

Hemmalycka sa...

Har lilla husmor varit i farten igen, mums de ser ju supergoda ut och när du bakar så smakar det alltid gott.
Trevlig helg
Faster/Svägis Åsa

nea i det gula huset sa...

Hej hej!
Åhh vad dom bullarna ser mumsiga ut!
Kan tänka mig att dom är saftiga när dom har jäst så länge!
Helt klart att jag kommer prova detta recept! :)

Kram Nea

Zebbes mamma sa...

Wow vad goda de ser ut att vara..

Hoppas ni får en trevlig helg

Kram Maria