fredag 14 augusti 2009

Utflyktstips till er!




Alla bilder tog jag igår på Systrars söta


Hejsan svejsan!

Igår var jag, mina små tjejer och vår faster Åsa på utflykt. Vi styrde kosan mot Bålsta 4-5 mil utanför Stockholm. Målet var café och butik Systrars söta. Oj, vilket mysigt ställe alltså!! Ni skulle garanterat gilla det. Huset är ett gammalt stenhus, med en charmig glasveranda. Allt är målat vitt. Fina saker fanns det och gott fika på det. Härliga tider!

Ni kanske inte vet vad ni ska hitta på i helgen, och bor i Stockholms trakten?? Då kommer här tips på vad jag tycker ni ska göra :)

Ta en sväng till Kungsängen och Bålsta vetja! Ni får 3 mysiga stopp på vägen:

Åk E18 tills ni kommer till Stäket. Kör av motorvägen där och ta den gamla vägen mot Kungsängen (den är finast). När ni kommer till Kungsängen kör ni bara på, ni passerar pendeltågsstationen, en liten rondell, ett rödljus och sen en rondell till. Där är det skyltat mot Öråkers möbler och Lennartsnäs åt vänster. Följ sedan skyltarna mot Öråkers möbler, det är ert första stopp.

Öråkers möbler ligger i en stor gammal lada. I ladan finns mycket att titta på. Förutom spännande, annorlunda möbler och inredning finns keramikverkstad, café och en massa annat.

Efter detta stopp kör ni ut till rondellen igen och fortsätter åt vänster, förbi en Jet-mack. Efter ca 2-300 meter kommer en ny lada på höger sida. Där ligger nästa stopp, som är butik och café Parsley. Ni ser skylten vid vägkanten.

Parsley kan ni fika och kolla på inredning och framför allt supersnygga tunikor, sjalar, klänningar och kjolar! När ni provat klart kan ni åka vidare mot Bålsta.

Fortsätt på samma väg. Det är 1-2 mil (jag är lite osäker). Följ skyltarna mot Bålsta och ni kommer så småningom fram till vattnet, som ni har på er vänstra sida. Snart ser ni en stor Silo då har ni kommit till sista stoppet Systrars söta, som ligger på höger sida av vägen. Ni kan inte missa det.

Hoppas ni får en skön helg! Vi ska åka till Trosa. Sen är det tillbaks till verkligheten på måndag... Hmm...

Kram Anna

13 kommentarer:

Jenny sa...

Heej Anna!
Vad mysigt det låter! Jag är redan på väg;)

Jättefina bilder från Systrars söta, vilken härlig utflykt ni var på med Åsa!

Trosa låter ju inte helt fel det heller! Ha en riktigt skön helg Vännen,

Kramis Jenny

In my house sa...

Japp, jag ska sadla om till mäklare numera =)

Näääää, skojjar! vi ha bara värderat om huset... Fin mössa här under,,,, mysigt!!!! önskar dig en härlig kväll,,,, jag väntar på att köttgrytan ska bli klar =)

Kram j

Gilla Yoga sa...

Hej sötnos!

Ni verkar ha haft en fin dag, det är roligt när man hittar härliga utflyktsmål!

Kram!!!!!

PS. Glöm inte länka på din blogg till smyckestävlingen... *ler*

Birgitta sa...

Hej!
Har just läst Åsas berättelse om Bålstad. Förstår att ni hade trevligt och fikade gott.
Ha en skön helg.
Kram Birgitta

Jörgen sa...

Låter mysigt men det känns som det är lite långt för mig/oss.....

Snygg ändring av bloggen.

Tidsmästarinnan sa...

Men hallå! det är ju bara att printa ut och starta bilen alltså!
Anna, jag vet inte hur du bär dig åt för att ha så mycket fint och roliga tips på bloggen så fort man kikar in... härligt är det i alla fall!

(Jo, förresten: visst köpte jag den galna murgröneviolen på Ulriksdal, vad gödslar dom med där egentligen? Fast pelargonen jag köpte där är inte alls lika fin längre så det är nog jag som behandlar dem orättvist på något sätt.)
Stor kram till dig min vän!

Mjuka sa...

Man vill ju slänga sig i bilen med en gång:-) Synd man bor lite långt i från.
Hoppas du får en skön helg
kram Malin

Mitt skabbiga chica hus sa...

Helt otroligt att jag missat systrar söta. Det måste alltså vara det vita huset vid kalmarsandstranden som jag under flera års tid sett att de rustat upp. Där har man hängt många somrar vill jag lova;o) Har inte varit där på 3-4 år nu, så gissa jag ska hitta mig en anledning att åka dit snart! Har precis kommit hem från svärmor och kände mig som värsta busen när jag stannade vid Bålsta Brädgård kl 22 på kvällen och plockade 5 bygghinkar med kullersten;o)

Kram kram!
Mia

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

ÅÅ såå mysigt...synd vi har såå långt...men nästa gång vi drar åt stockholmshållet ska jag definitivt till systrars söta!!

~~Trevlig Helg~~
♥Mamma Millan♥

Anci sa...

Om jag har en dag med bil, tid och mycket pengar så ska jag göra som du föreslår :)
Det verkar vara värt resan.

Kram till dig

Signe 1 sa...

Vilken härlig dag ni verkar ha haft du och sväggis Åsa. Åhh skulle så gärna vilja besöka Systrars söta:-) Kram Sofia

Hagagård sa...

Hej!!Tack för tipset!! Kul med lite nya tips på utflykter..Det får nog bli en sväng nån gång..
Ha det bra/Helen

Blåbärs och smultronstället sa...

Mysigt tips om jag kommer i närheten av Sth. Tack så mycket!
Vilken otroligt gullig hatt du virkat.
Tävling hos mig om du vill.
Kram Susanne