tisdag 25 augusti 2009

Nån som vet hur man spänner upp tyg?




Nu skulle jag behöva lite hjälp från er!


Som jag har berättat tidigare ska jag ju fixa lite inredning till jobbet. Bland annat ska det här Marimekko-tyget spännas upp. Hur brukar ni göra?


Jag tycker att proportionerna på bilden ovan är bra för det tyget, blir nog typ 100x150 cm. Jag har hittat kilramar i en konstnärsbutik, men de är ju så dyra!! Ikeas mått på kilram stämmer inte och inte Åhléns heller. Hjälp mig!! Brukar ni använda kilramar eller nån typ av skiva? VAR kan jag hitta detta?


Hoppas ni kan hjälpa mig med tips!

Kramelikram Anna

14 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Ni kommer att få det superfint på jobbet - du har verkligen god smak. Jag spände upp Ulrica Hydman-Valien tyg för liknande projekt på en spånskiva som min käre far sågat till rätt storlek och sedan på baksidan spikat en "ram" innanför skivans kanter av 45*45 virke. Blev jättesnygg med djupet på tavlan och med snygg vikning i hörnen spände vi fast tyget med hjälp av häftpistol. Blev superbra och om man så småningom tröttnar har jag en stadig stomme att lätt klä om. Lycka till! Hälsningar Mimmi

Helena sa...

Hej! Jag brukar spänna upp tyg på vanliga vita canvas-tavlor, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69772684
Vill du ha större storlek kan du alltid sätta ihop två tavlor. Sen kör jag med en häftpistol bara, snabbt och enkelt.

Har även snickrat ihop egna ramar somjag spännt tyg på, också väldigt enkelt. Då använder jag möbelvinklar och bara någon planka som jag sågar.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135927956

Lycka till.
Kram Helena

Jessica sa...

Hej,
vad fint ni kommer få på jobbet!
Har tänkt spänna upp såna där tavlor hemma, men det blir ju ALDRIG av...

Har sett ramar på Claes Olsson, de har nog bra priser!

Lycka till, och glöm inte visa resultatet sen :)

Kram
Jessica

Anonym sa...

Gör en tunn fåll och stoppa in en stadig lång pinne, aningens bredare än tyget. Sätt krokar i väggen, en på vardera sida om tyget och lägg pinnen däri, enkelt och funkar bra!
För att tyget skall "falla" snyggt så kan man gör en lika fåll nertill och lägga en pinne eller annan tyngd däri, dock kortare än den översta, så den inte syns.
Så har jag gjort med gamla lapptäcken som hänger på väggen.

Anci sa...

Hej !
Min första tanke var att det går att snickra ihop något själv. Men det är kanske inte så lätt som jag tror... ?!
Hoppas att du kommer på något eller får ett bra tips (det har du redan såg jag).

Ha det bra !

Kram
Anci

Mia sa...

Frigolit finns på byggmarknader, till exempel Byggmax. Man använder det när man putsar hus enligt min man. Lättare än spånskiva eller annan träskiva och billigt är det! Sen får man kanske limma på någon trälist på kanterna så att det inte blir för lätt :)

Hemmalycka sa...

Hej
Jag skulle köpa trä på byggvaruhuset och spika ihop själv,
så får du det måttet du vill ha.
Kram Åsa

Jenny sa...

Hej Vännen!
Har tyvärr ingen koll på sånt där men ser att du fått flera bra svar från andra bloggare redan:)

Kommer bli jättesnyggt med det där Marimekkotyget på jobbet!

Kraamis Jenny

Helena sa...

Hej Anna! Du har förstått helt rätt angående möbelvinklarna. Lycka till nu och glöm inte att visa resultatet! Kram Helena

Eva sa...

Jag åkte till Bauhaus och köpte en typ masonitskiva fast mycket lättare och lite porösare material. Kommer inte ihåg vad skivan heter men dom vet nog vad du menar om du förklarar.
Jag hade med mig tyget som jag och killen som skulle såga till skivan fick hjälpa mig att mäta. Det kostar 25:- för en sågning. Resterna får man ta hem om man vill för men betalar för hela skivan. jag använde en häftpistol för att sätta upp tyget. Det är trixigt att få till snygga hörn men med lite tålamod så blir det bra! Glöm inte bort att spänna tyget hela tiden!
Lycka till!
Eva

Signe 1 sa...

Jag är usel på sånt där, men tyget var hur fint och läckert som helst:-) Må gott, kraam Sofia

Sara sa...

Hej hej!
Jag hoppas verkligen att det blir Formex för min del nu, vi skulle åkt upp imorgon och stannat till lördag,men min chef har förmodligen åkt på Svininfluensa :( så vi får se om hon är tillräckligt pigg så kanske vi kan åka upp på lördag om hon inte smittar då förstås ;)
Annars får du spana på allt roligt åt mig ;)

Kram på dig!

brummelisa 72 sa...

hej!
Du kan andvända dig av friggolit, finns på byggmax eller cheepy. Du sätter fast med häftstift eller nålar på baksidan.sofia

Fröken Fräken sa...

Du har ju fått många bra tips på att spänna upp tyg här. Det jag tycker är absolut bäst är att snickra egna träramar, det är inte alls svårt. Att använda sig av hela träskivor brukar bli väldigt tungt dock. Frigolit är lättare, men det kan vara svårt att få fast tyget ordentligt utan att det blir bubbligt när man inte kan häfta fast tyger (som på träramar) utan bara sätter fast tyget med nålar.. Några av mina erfarenheter!!